Helaas wordt er door veel automobilisten tijdens het rijden nog vaak (dan wel steeds vaker) gebruik gemaakt van een mobiele telefoon. Dat is natuurlijk gevaarlijk en kan flinke schade teweegbrengen. Verzekeraars zijn zich hier ook van bewust. We zien namelijk dat verschillende verzekeraars schade niet meer vergoeden als die is veroorzaakt terwijl de automobilist zijn telefoon gebruikte. Maar wat nu als een werknemer dergelijke schade veroorzaakt tijdens werktijd? Ben jij dan als werkgever aansprakelijk voor telefoongebruik in de auto? En kun je hier consequenties aan verbinden voor de werknemer? Wij leggen het je uit in dit artikel.
Wie is er aansprakelijk?
Een werknemer is in beginsel niet aansprakelijk voor schade die hij veroorzaakt tijdens zijn werkzaamheden. Deze schade komt dan namelijk voor rekening van de werkgever. Uitzondering op de regel is de situatie waarin de werknemer de schade met ‘opzet of bewuste roekeloosheid’ heeft veroorzaakt. Uit de literatuur en de rechtspraak blijkt dat er niet eenvoudig aan deze toets wordt voldaan. Het is dus niet eenvoudig om schade die een werknemer onder werktijd veroorzaakt op de weg op de werknemer af te wentelen, ook al maakte de werknemer op dat moment gebruik van zijn telefoon.
Wat zijn de arbeidsrechtelijke consequenties?
Als een werknemer schade veroorzaakt tijdens zijn werkzaamheden, omdat hij tijdens het autorijden op zijn telefoon zit, wil je hier wellicht consequenties aan koppelen. Maar welke consequenties kun je in een dergelijke situatie nu precies doorvoeren?
Het is in ieder geval altijd verstandig om de werknemer aan te spreken op zijn gedrag. Zo kun je de werknemer een officiële waarschuwing geven en dit opnemen in het personeelsdossier. Als de werknemer dan op een later moment weer schade veroorzaakt, kun je in ieder geval aantonen dat je de werknemer al vaker hebt aangesproken.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je verdergaande maatregelen wil nemen. Maar wat is nu gerechtvaardigd in een dergelijke situatie? Kun je de werknemer bijvoorbeeld op staande voet ontslaan? Dit ligt een stuk ingewikkelder, omdat ook voor het ontslag op staande voet een hoge drempel geldt. Daarbij geldt wederom dat het afhankelijk is van de omstandigheden of een beroep op deze maatregel gerechtvaardigd is.
Wat betekent dit nu voor jou als werkgever?
Het is dus maar de vraag of je schade die een werknemer op de weg veroorzaakt terwijl hij zijn telefoon gebruikt, kunt verhalen op de werknemer. Er zijn wel bepaalde maatregelen die je kunt nemen om de kans te vergroten. Het is extra verstandig om deze maatregelen te nemen nu verschillende verzekeraars hebben besloten (en anderen misschien nog wel gaan besluiten) om schade die op de weg wordt veroorzaakt tijdens telefoongebruik niet meer te vergoeden.
Welke maatregelen kun jij nemen?
Om te beoordelen wie er aansprakelijk is voor schade veroorzaakt door de werknemer tijdens werktijd (jij of de werknemer), wordt gekeken naar de omstandigheden van het geval. Dit geldt ook voor de vraag of en zo ja, welke arbeidsrechtelijke consequenties je kunt verbinden aan het feit dat de werknemer schade heeft veroorzaakt.
Bij de beoordeling hiervan wordt ook gekeken naar de afspraken die je met de werknemer hebt gemaakt. Het is daarom verstandig om in het beleid dat van toepassing is op de werknemers aan te geven dat het gebruik van een telefoon op de weg niet is toegestaan en dat dit bepaalde risico’s met zich meebrengt. Wij raden je daarom aan het personeelshandboek of autoreglement hierop aan te passen.
Het is van belang dat de bepalingen op een juiste en duidelijke manier worden geformuleerd. Dat hoeft niet ellendig lang maar kan ook praktisch. Ik help je hier graag bij! Neem gerust contact met mij op. Samen kijken wij hoe wij jouw onderneming beter te beschermen tegen deze onverwachte schadepost. Mocht je nog vragen hebben over dit onderwerp, dan horen we dat natuurlijk ook graag!