Gebruikt jouw werknemer een chatbot voor haar/ zijn werkzaamheden? En… moet je dat nu stimuleren of juist niet?

Lees dit blog als je hier graag meer over wilt weten!

Gebleken is dat werknemers massaal ChatGPT inzetten bij de uitvoering van de werkzaamheden. Ook zijn er andere chatbots zoals Google Bard in opkomst. Hoe ga je hiermee om als werkgever en wat zijn mogelijke risico’s?

Chatbots beloven veel. Zo beloven ze vragen te beantwoorden en tekstvoorstellen neer te leggen.

Als eerste dient opgemerkt te worden dat ChatGPT niet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) voldoet. Een Amerikaans bedrijf heeft de app gemaakt. Als de werknemer vertrouwelijke informatie typt in ChatGPT zou dat mogelijk in verkeerde handen terecht kunnen komen.

Daarnaast dien je jouw werknemers er bewust van te maken dat ChatGPT niet up-to-date is en niet altijd nauwkeurig. Zo kiest de kunstmatige intelligentie van ChatGPT zelf welke gegevens worden gebruikt. Ook heb ik zelf wel eens een test uitgevoerd in ChatGPT. ChatGPT gaf bijvoorbeeld aan dat de informatie tot 2013 voor het betreffende onderwerp was bijgewerkt. In de jaren na 2013 kan er veel veranderd zijn, waardoor je mogelijk van de verkeerde basisinformatie uitgaat.

Ook dien je jouw werknemers bewust te maken van het feit dat op bepaalde teksten mogelijk auteursrecht zit. Indien één van jouw marketingmedewerkers, de tekst voor de websites standaard door ChatGPT laat opstellen en ChatGPT maakt daarbij gebruik van informatie van bijvoorbeeld een concurrent, dan kan het zomaar gebeuren dat er een inbreuk wordt gemaakt op het auteursrecht van die concurrent.

Hoe kunnen werknemers een chatbot toch in hun voordeel gebruiken en beperk je risico’s’?

  1. Zorg voor een duidelijk beleid en richtlijnen voor het gebruik van apps. Neem daar bijvoorbeeld in op dat werknemer nooit en te nimmer bedrijfsgeheimen, ideeën, namen van werknemers etc. mag typen.
  2. ICT-beveiliging kan ervoor zorgen dat bedrijfsgevoelige informatie niet naar buiten lekt.
  3. Geef daar waar nodig training en ondersteuning voor het gebruik van apps.
  4. Maak werknemers bewust van het feit dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het gebruik van een chatbot en de informatie die daaruit komt.
  5. Maak werknemers ervan bewust dat ChatGPT geen zoekmachine is.

Heb je liever (nog) niet dat werknemers gebruik maken van een chatbot?

Dan kun je gebruikmaken van het instructierecht dat je als werkgever hebt. Dat betekent dat je een verbod op het gebruik van bijv. ChatGPT kunt opleggen. Dit kun je vervolgens verder regelen door de website in de werkomgeving van jouw werknemers te blokkeren. Duidelijke communicatie richting werknemers is in beide gevallen (bij wel/geen gebruik van chatbots) van groot belang.

Mocht je vragen hebben of tegen dilemma’s aanlopen? Wij denken graag met je mee. Voor meer informatie twijfel niet om contact met ons op te nemen. Bel naar 088 0034 300 of mail naar info@hooglander-advocaten.nl.

Stel gerust je vraag aan ons

Heb je vragen over onze mogelijkheden of wil je graag vrijblijvend kennismaken? Neem dan telefonisch of per e-mail contact met ons op.

"*" geeft vereiste velden aan