Wat is een sommatie?

Een sommatie is, net als een aanmaning, een brief waarin je de debiteur nog een laatste mogelijkheid geeft om te betalen, voordat er een gerechtelijke procedure wordt gestart. Het verschil tussen een aanmaning en een sommatie is dat je bij een aanmaning dreigt met het in rekening brengen van de incassokosten, en bij een sommatie deze kosten daadwerkelijk in rekening brengt.

 

In de sommatie sommeert je de debiteur namelijk om het openstaande factuurbedrag, de incassokosten én de wettelijke (handels)rente te vergoeden, in plaats van alleen het openstaande factuurbedrag. Het is ook mogelijk om een sommatie door GCA-incasso te laten versturen. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons Team Faillissement & Incasso. Zij helpen je graag verder.

 

Meer vragen over Over Faillissement & Incasso

Op het moment dat de overeengekomen betalingstermijn is verstreken, maar de factuur nog niet is betaald, wordt de vordering opeisbaar. Vanaf dat moment kun je een incassotraject in werking stellen, bijvoorbeeld beginnende met een betalingsherinnering of een aanmaning. Heb je geen betalingstermijn afgesproken, dan wordt de vordering dertig dagen na ontvangst van de factuur opeisbaar. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons Team Faillissement & Incasso. Zij helpen je graag verder.

Je mag incassokosten doorberekenen nadat de betaling van de factuur niet binnen de betalingstermijn is voldaan. In de meeste gevallen wordt er eerst een betalingsherinnering of een aanmaning verstuurd.

Het is niet verplicht om een aanmaning aangetekend te verzenden. Hooglander Advocaten raadt dit wel aan, omdat, mocht het tot een rechtszaak komen, je moet bewijzen dat je een aanmaning verzonden hebt. Als u de aanmaning aangetekend verzendt, heb je dit bewijs. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons Team Faillissement & Incasso. Zij helpen je graag verder.

In een aanmaning wordt door de schuldeiser aan een schuldenaar dringend verzocht om zijn betalingsverplichting na te komen. Een aanmaning wordt pas gestuurd als de betalingstermijn is verstreken, ook kan er van tevoren nog een ‘gewone’  betalingsherinnering verstuurd zijn. Het verschil tussen een aanmaning en een betalingsherinnering is dat in een aanmaning de juridische consequenties genoemd worden. In de aanmaning wordt namelijk vermeld welke incassokosten er in rekening gebracht worden, mocht betaling uitblijven. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons Team Faillissement & Incasso. Zij helpen je graag verder.

Als het een particuliere debiteur betreft, ben je verplicht om deze veertien dagen de tijd te geven om alsnog, in eerste instantie zonder kosten, te betalen. Als het een zakelijke debiteur betreft, hoef je deze niet veertien dagen de tijd te geven. Het kan zijn dat hierover afspraken zijn gemaakt in de overeenkomst of in de algemene voorwaarden. Een termijn van zeven dagen is redelijk. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons team Faillissement & Incasso. Zij helpen je graag verder.

Ben ik btw-plichtig?

Ben je zelf een btw-plichtige ondernemer in de zin van artikel 7 van de Wet op de omzetbelasting 1968, dan kan je de btw verrekenen en de btw vormt in dat geval dus geen extra kostenpost. De incassokosten mogen in dat geval niet verhoogd worden met btw.

Ben je niet btw-plichtig?

Als je geen ondernemer bent in de zin van artikel 7 van de Wet op de omzetbelasting 1968 of als de vordering betrekking heeft op een vrijgestelde prestatie als bedoeld in art. 11 van die wet, dan kun je de btw niet verrekenen. De btw vormt voor jou in dat geval wel een extra kostenpost.

Als uw particuliere klant niet betaalt, moet u iedere keer een aanmaning sturen om de klant te bewegen toch te betalen. Voor een zakelijke klant geldt dat als er afspraken zijn vastgelegd over het vorderen van incassokosten, een aanmaning niet nodig is. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons Team Faillissement & Incasso. Zij helpen je graag verder.

Als een schuldenaar in verzuim is, wil dit zeggen dat het min of meer zeker is dat hij de verplichting uit de overeenkomst niet na zal komen.

 

Schuldeisersverzuim is een term waarmee wordt aangegeven dat niet de schuldenaar, maar jij als schuldeiser ervoor zorgt dat de verplichtingen uit een overeenkomst niet kunnen worden nagekomen. Het is dus de bedoeling dat je mee werkt aan de nakoming van de schuldenaar. Als je dat niet doet kan de schuldenaar niet of niet correct nakomen.

Als het een particuliere tegenpartij betreft, ben je volgens de Wet Incasso Kosten verplicht om de schuldenaar 14 dagen de tijd te geven om alsnog zonder extra kosten (bijvoorbeeld incassokosten) te betalen. Dit doe je door een aanmaning te versturen, waarin deze termijn genoemd wordt. In principe kun je de aanmaning versturen vanaf het moment dat de particuliere klant in verzuim is, dit wil zeggen vanaf het moment dat de betalingstermijn verloopt.

Ja. De tegenpartij moet namelijk weten wat de gevolgen zijn als hij aan de aanmaning geen gehoor geeft. Als de tegenpartij niet op de aanmaning reageert, kunnen de incassokosten in rekening worden gebracht. Dit doe je de sommatie. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons Team Faillissement & Incasso. Zij helpen je graag verder.

Soms betaalt een klant niet op tijd. Als die klant een onderneming of een overheidsinstantie is, dan treedt de Wet betalingsachterstand bij handelstransacties in werking. Over het openstaande bedrag kunt je dan de wettelijke rente berekenen.

Incassokosten mogen doorberekend worden nadat de betaling van een factuur niet binnen de betalingstermijn is voldaan. In de meeste gevallen wordt er eerst een aanmaning of herinnering verstuurd. Blijft de betaling na 14 dagen na de aanmaning alsnog uit, dan mogen er incassokosten in rekening worden gebracht.

De duur van een faillissement is afhankelijk van de specifieke omstandigheden van het geval. Afhankelijk van de omvang van de onderneming, de kwaliteit van de administratie/boekhouding en het aantal verschillende vorderingen, heeft de curator meer of minder tijd nodig om tot een goede inventarisatie te komen. Verder kan een faillissementsafwikkeling vertraging oplopen door bijvoorbeeld bestuurdersaansprakelijkheid of andere bijzondere omstandigheden. Derhalve kan geen concreet antwoord gegeven worden op de vraag hoe lang het duurt voordat het faillissement is afgewikkeld.

De curator maakt een lijst van schuldeisers van de gefailleerde. Dit is een lijst met voorlopig erkende (concurrente) crediteuren. Bij betwisting van vorderingen kan deze lijst aangepast worden. Neem contact op met een faillissementsdeskundige van Hooglander Advocaten als je nog een lopende overeenkomst hebt met de failliet en/of zaken heeft geleverd met eigendomsvoorbehoud of onder het recht van reclame. Het verdient dan aanbeveling niet lijdzaam af te wachten tot het moment de curator contact met je opneemt of tot het einde van het faillissement.

Dagelijks worden bekendmakingen van faillissementen gepubliceerd in de Staatscourant en in het Centraal Insolventie Register (CIR). Dit register kun je digitaal raadplegen via de volgende link: http://insolventies.rechtspraak.nl/. In dit register kun je zoeken of een bedrijf of natuurlijke persoon failliet is.

Nee, het faillissement geldt alleen voor vorderingen van voor datum faillissement. Indien je vordering is ontstaan na de faillietverklaring, dien je je rechtstreeks tot de failliet te wenden. Let op: als de curator je een opdracht geeft tot uitvoering van diensten ten behoeve van de afwikkeling van het faillissement, dan krijg je dit met voorrang betaalt uit de boedel. Dit is een boedelschuld.

Je kunt de vordering schriftelijk indienen bij de curator/ bewindvoerder. Hierbij dien je bewijsstukken te overleggen van de vordering, zoals een overeenkomst of een factuur. Indien je een voorrangspositie hebt (preferente vordering) of beschikt over een zekerheidsrecht (hypotheek, pand, eigendomsvoorbehoud), moet je dit eveneens aangeven en bewijzen.

Nee, dit is afhankelijk van het doel van de mediation. Mediation in bijvoorbeeld arbeidsconflicten kan leiden tot een verzoening (terugkeer op de werkplek) of tot afspraken over een ontslag.

Wij informeren je over debiteurenbeheer en ondersteunen je bij het slagvaardig innen van niet-betaalde facturen. Uiteraard kun je de niet-betaalde vorderingen ook volledig uit handen geven aan ons, op deze manier ontzorgen we.

Het uitgangspunt is dat een schuldenaar zijn schuldeisers niet mag benadelen in hun verhaalsmogelijkheden. Benadeelt een schuldenaar zijn schuldeisers door een onverplichte rechtshandeling, dan is deze rechtshandeling vernietigbaar. Er zijn echter wel een aantal vereisten waaraan je als schuldeiser moet voldoen.

Een faillissementsaanvraag kan verschillende doelen hebben voor schuldeisers en soms zelfs voor de debiteur. Zo kan het een drukmiddel zijn voor betaling en kan het faillissement ervoor zorgen dat de bezittingen van de debiteur op een ordelijke manier worden verdeeld onder alle schuldeisers (zodat er geen onevenredige voordelen ontstaan). Voor de debiteur kan een faillissementsaanvraag het einde betekenen van een uitzichtloze schuldenlast. Tenslotte kan met een faillissementsaanvraag nog worden voorkomen dat het bedrijf bepaalde schuldeisers voorrang geeft door hen te betalen terwijl anderen niets krijgen. Een faillissement zorgt ervoor dat dit niet meer kan, waardoor een eerlijke verdeling van de resterende activa mogelijk wordt.

Het faillissement kan door één partij worden aangevraagd, maar voor de faillissementsaanvraag moeten er wel minstens twee schuldeisers zijn, waarvan ten minste één schuldeiser een opeisbare vordering heeft die niet wordt betaald. Raadpleeg een advocaat die gespecialiseerd is in het faillissementsrecht om je te begeleiden bij de procedure en om ervoor te zorgen dat de aanvraag goed onderbouwd is.

Met een kredietverzekering kun je je verzekeren tegen wanbetaling. Een kredietverzekering beschermt je bedrijf tegen het risico van wanbetaling door klanten. Als een klant niet betaalt, vergoedt de verzekeraar (een deel van) de openstaande vordering. Het hangt af van je bedrijfsvoering en type klanten of het verstandig is om een dergelijke verzekering af te sluiten en op welke manier.

Een advocaat mag dreigen met een faillissementsaanvraag omdat een advocaat ook bevoegd is om een faillissement aan te vragen. Het is overigens niet toegestaan om zomaar te dreigen, er moet wel een redelijke grondslag zijn om te geloven dat de debiteur daadwerkelijk niet in staat is om aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen. Het dreigen met een faillissementsaanvraag door een advocaat is toegestaan binnen de juridische en ethische kaders, mits het doel is om een legitieme schuld te innen en andere maatregelen zijn uitgeput.

Bij een faillissement van een debiteur is het mogelijk je het geld niet volledig terugkrijgt. De uitkomst hangt af van verschillende factoren, waaronder de rangorde van schuldeisers en de beschikbare boedel van de failliete partij. Houd er rekening mee dat het altijd raadzaam is om juridisch advies in te winnen bij een faillissement om je rechten en mogelijke acties goed te begrijpen.

Staat je vraag er niet bij, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Contact opnemen

Stel gerust je vraag aan ons

Heb je vragen over onze mogelijkheden of wil je graag vrijblijvend kennismaken? Neem dan telefonisch of per e-mail contact met ons op.

"*" geeft vereiste velden aan