Hoe heeft jouw verzekeraar de polisvoorwaarden toegestuurd?

Het sluiten van verzekeringen vindt tegenwoordig vaak online plaats. Voor verzekeraars is het belangrijk dat de verzekeringsvoorwaarden op de juiste manier van toepassing worden verklaard en beschikbaar worden gesteld aan de verzekerde. In deze FAQ leggen wij dit uit met behulp van een voorbeeld casus.

Uit een uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (hierna: “de Commissie”) blijkt dat het verwijzen naar een linkje op een website in een e-mail vaak niet voldoende is. In deze kwestie ging het om consumentenrelatie en een kleine schade, maar ook voor ondernemers is deze uitspraak van belang.

De casus

Een consument heeft online een inboedelverzekering aangevraagd. De verzekeraar stuurde per e-mail een bevestiging van de acceptatie van de aanvraag. In de e-mail stond een link naar de verzekeringsvoorwaarden. Het polisblad werd zonder deze voorwaarden per post gestuurd. Op het polisblad waren een aantal kerngegevens opgenomen, zoals de dekking (allrisk) en het eigen risico.

Vervolgens heeft de consument drie schades geclaimd. De eerste schade (zo’n € 20,00) viel onder het eigen risico en werd niet vergoed. De tweede en derde schade (twee kapotte apparaten) werden afgewezen, omdat deze schades op basis van de verzekeringsvoorwaarden niet onder de dekking van de verzekeringsovereenkomst zou vallen. De consument stelde dat hij bij het aangaan van de verzekering de verzekeringsvoorwaarden niet had ontvangen en hij wilde de schades alsnog vergoed hebben. Uiteindelijk werd de zaak beslist door de Commissie.

Oordeel van de Commissie

De Commissie beschrijft eerst het juridische kader. In de kern komt dit erop neer dat de voorwaarden op een duurzame drager moesten worden verstrekt vóór of bij het sluiten van de verzekering. Dit wil volgens rechtspraak zeggen dat:

  • de verzekeringsvoorwaarden moeten kunnen worden opgeslagen;
  • de inhoud ervan nadien niet moet kunnen worden gewijzigd;
  • de voorwaarden gedurende een passende termijn toegankelijk moeten zijn.

Een linkje naar een website is dus niet voldoende als de verzekeraar of beheerder de inhoud van de website eenzijdig kan wijzigen. De meeste websites worden tussentijds gewijzigd. De voorwaarden blijven in dat geval buiten toepassing.

Kreeg de consument zijn schade dus vergoed?

Nee! De verzekeraar werd in dit geval geholpen door de wet en de informatie op het polisblad. In een andere casus zou deze werkwijze van de verzekeraar er echter voor kunnen zorgen dat de schade wél uitgekeerd zou moeten worden, omdat de polisvoorwaarden buiten toepassing zouden blijven.

Uitspraak ook van belang voor zakelijke verzekeringspolissen

Ook in het geval van een zakelijke verzekeringspolis zal een link naar een website niet voldoende zijn. Dezelfde regels zijn van toepassing. Het is dus erg belangrijk om bij een beroep op de polisvoorwaarden door de verzekeraar, na te gaan of deze voorwaarden wel op de juiste wijze ter beschikking zijn gesteld.

Wordt jouw schade niet vergoed door de verzekeraar en vraag jij je af of de verzekeringsvoorwaarden wel op de juiste wijze zijn toegestuurd? Neem dan contact op met ons Team Verzekeringen. Zij helpen je graag verder.

Meer vragen over Over Verzekeringen

In een ingebrekestelling wijs je de tegenpartij op het feit dat hij een verplichting uit een overeenkomst nog niet (geheel) is nagekomen. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je een overeenkomst sluit waarbij de tegenpartij een product moet leveren, maar het geleverde product niet voldoet aan de afgesproken voorwaarden. In dat geval kun je de tegenpartij in gebreke stellen.

De vrije advocaatkeuze kan invloed hebben op de hoogte van jouw premie. Het kan dus zijn dat de premie hoger is wanneer de verzekeraar een relatief hoog bedrag vergoedt voor een eigen advocaat (het kostenmaximum). Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons Team Verzekeringen. Zij helpen je graag verder.

Als je geen toestemming krijgt van de verzekeraar om zelf een advocaat in te schakelen, dan kun je schriftelijk een klacht indienen bij het klachtenbureau van de verzekeraar. Ben je hierna nog steeds niet tevreden? Dan kun je een officiële klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Dit is een onafhankelijk instituut, dat problemen helpt op te lossen tussen consumenten en verzekeraars. In het uiterste geval kun je naar de rechter gaan. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons Team Verzekeringen. Zij helpen je graag verder.

Nee, je bent dit niet verplicht. Veel verzekeraars werken samen met advocatenkantoren. Zij hebben onderling afspraken gemaakt over de prijzen, waardoor het voor de verzekeraar voordeliger is om een zaak bij zo’n advocatenkantoor neer te leggen. Maar voor jouw recht op vrije advocaatkeuze maakt dit geen verschil. Je mag dus ook zelf een andere advocaat kiezen. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons Team Verzekeringen. Zij helpen je graag verder.

Nee, dit maakt in principe niets uit. Let wel op dat de verzekeraar een wachttermijn kan hanteren. Dit betekent dat de gebeurtenissen die binnen deze termijn plaatsvinden, niet zijn gedekt. Dit kunnen bijvoorbeeld de eerste drie maanden na het afsluiten van de rechtsbijstandverzekering zijn. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons Team Verzekeringen. Zij helpen je graag verder.

Je mag als verzekerde niet zelf een advocaat inschakelen. Je mag wel zelf een advocaat kiezen. Wanneer je wilt dat jouw eigen advocaat je zaak behandelt, moet je toestemming aan de verzekeraar vragen. Zij geven dan opdracht aan de door jou gekozen advocaat. Vraag je geen toestemming, dan vergoedt de verzekeraar de kosten van de gekozen advocaat niet. Het vragen van toestemming is in principe een formaliteit, want de verzekeraar mag het recht op een eigen advocaat niet weigeren. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons Team Verzekeringen. Zij helpen je graag verder.

Het is gebruikelijk dat je één keer per zaak een advocaat mag kiezen. Sommige verzekeraars nemen de zaak nadat je een eigen advocaat hebt gekozen, niet meer in behandeling. Het is daarom goed om dit te controleren voordat je de keuze maakt om een eigen advocaat te kiezen. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons Team Verzekeringen. Zij helpen je graag verder.

Dit is afhankelijk van de verzekering die je hebt afgesloten. Normaal gesproken worden de kosten vergoed voor zover dit ‘normale, gebruikelijk en redelijke’ kosten zijn. Er zijn ook verzekeraars die een vast maximum bedrag hanteren.

Het is gebruikelijk dat je één keer per zaak een advocaat mag kiezen. Sommige verzekeraars nemen de zaak nadat je een eigen advocaat hebt gekozen, niet meer in behandeling. Het is daarom goed om dit te controleren voordat je de keuze maakt om een eigen advocaat te kiezen. Mocht u vragen hebben neem dan contact op met ons team verzekeringen. Zij helpen u graag verder.

Nee dit mag niet altijd. Je mag in ieder geval in de volgende twee situaties zelf een advocaat kiezen: 1. Als zowel jij als de tegenpartij een rechtsbijstandverzekering hebben afgesloten bij dezelfde verzekeraar, of, 2. Als er sprake is van een gerechtelijke of administratieve procedure.

Dit recht houdt in dat een rechtsbijstandsverzekerde zelf een advocaat mag inschakelen om hem bij te staan in een geschil. De verzekeraar betaalt de kosten van de advocaat. Het recht op vrije advocaatkeuze geeft je de mogelijkheid om een eigen advocaat te kiezen die jouw zaak behandeld. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons team Verzekeringen. Zij helpen je graag verder.

Alle verzekeraars (zoals ARAG, DAS, Achmea, SRK) moeten zich houden aan de Europese Richtlijn 87/34/EEG en artikel 4:67 van de Wet op het financieel toezicht waarin staat opgenomen dat je in bepaalde situaties het recht hebt om een eigen advocaat te kiezen. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons Team Verzekeringen. Zij helpen je graag verder.

Je kunt discussies of geschillen hierover voorkomen door vooraf in een aandeelhoudersovereenkomst afspraken te maken. Het is niet altijd leuk om hier vooraf over na te moeten denken, maar wel heel nuttig. Want alle aandeelhouders hebben mogelijk een probleem, als een van deze situaties zich voordoet. Voor inhoudelijk advies kun je contact opnemen met een van onze gespecialiseerde advocaten.

Het kan zijn dat jouw verzekeraar de bevoegdheid heeft om de tussen jullie gesloten verzekeringsovereenkomst op te zeggen. Deze bevoegdheid moet dan blijken uit de geldende polisvoorwaarden. Als jouw verzekeraar niet bevoegd blijkt te zijn jouw verzekeringsovereenkomst op te zeggen, dan kun je tegen die opzegging stappen ondernemen. Een eerste stap zou zijn om jouw verzekeraar aan te schrijven en hem te verzoeken jouw verzekering voort te zetten. Mocht dit niet baten, dan kunnen verdere (juridische) stappen worden ondernomen. Wij kunnen je bij dit proces helpen.

Verzekeraars nemen vaak in de polisvoorwaarden op dat de premie tijdens de looptijd van de verzekering eenzijdig mag worden gewijzigd. Het is dan ook verstandig om de geldende polisvoorwaarden nog eens te bekijken. Als in de polisvoorwaarden inderdaad is opgenomen dat de premie mag worden verhoogd, dan wordt het lastig om de premieverhoging zelf ter discussie te stellen. Je hebt in dit geval wel het recht om jouw verzekering op te zeggen tegen de dag waarop de wijziging ingaat, en in ieder geval gedurende een maand nadat de wijziging aan jou is meegedeeld.

Je bent wettelijk verplicht om binnen alle redelijke grenzen alle maatregelen te nemen die tot voorkoming of vermindering van de schade kunnen leiden. Als je dit niet doet, dan kan jouw verzekeraar de uitkering verminderen met alle schade die hij daardoor lijdt.

Een verzekeraar is op basis van de tussen jullie gesloten verzekeringsovereenkomst gehouden om jouw schade te vergoeden wanneer zich een schadegebeurtenis heeft voorgedaan waarvoor dekking bestaat. Als jouw verzekeraar in deze situatie weigert uit te keren, dan komt hij zijn verplichtingen niet na. Dit zal in eerste instantie vaak gebeuren door middel van een brief, en in een later stadium door middel van gerechtelijke stappen. Wij kunnen je daarbij helpen.

Iedere verzekering heeft eigen polisvoorwaarden, waarmee duidelijk wordt op welke dekking jij mag rekenen. Je bent verzekerd voor de door jou geleden schade als dit blijkt uit de polisvoorwaarden. De polisvoorwaarden bevatten de rechten en plichten van de verzekeraar en jou als verzekerde. Bij twijfel is het dus handig om de voor jou geldende polisvoorwaarden nog eens te bekijken. Het kan echter voorkomen dat de polisvoorwaarden niet helemaal duidelijk en begrijpelijk zijn, waardoor ze voor meerdere interpretaties vatbaar zijn. Twijfel je over het al dan niet bestaan van dekking? Neem dan contact met ons op.

Staat je vraag er niet bij, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Contact opnemen

Stel gerust je vraag aan ons

Heb je vragen over onze mogelijkheden of wil je graag vrijblijvend kennismaken? Neem dan telefonisch of per e-mail contact met ons op.

"*" geeft vereiste velden aan