Mijn verzekeraar heeft laten weten dat hij mijn verzekering opzegt. En nu?

Het kan zijn dat jouw verzekeraar de bevoegdheid heeft om de tussen jullie gesloten verzekeringsovereenkomst op te zeggen. Deze bevoegdheid moet dan blijken uit de geldende polisvoorwaarden.

Als jouw verzekeraar niet bevoegd blijkt te zijn jouw verzekeringsovereenkomst op te zeggen, dan kun je tegen die opzegging stappen ondernemen. Een eerste stap zou zijn om jouw verzekeraar aan te schrijven en hem te verzoeken jouw verzekering voort te zetten. Mocht dit niet baten, dan kunnen verdere (juridische) stappen worden ondernomen. Wij kunnen je bij dit proces helpen.

Meer vragen over Over Verzekeringen

In een ingebrekestelling wijst u de tegenpartij op het feit dat hij een verplichting uit een overeenkomst nog niet (geheel) is nagekomen. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat u een overeenkomst sluit waarbij de tegenpartij een product moet leveren, maar het geleverde product niet voldoet aan de afgesproken voorwaarden. In dat geval kunt u de tegenpartij in gebreke stellen.

De vrije advocaatkeuze kan invloed hebben op de hoogte van jouw premie. Het kan dus zijn dat de premie hoger is wanneer de verzekeraar een relatief hoog bedrag vergoedt voor een eigen advocaat (het kostenmaximum). Mocht u vragen hebben neem dan contact op met ons team verzekeringen. Zij helpen u graag verder.

Als je geen toestemming krijgt van de verzekeraar om zelf een advocaat in te schakelen, dan kun je schriftelijk een klacht indienen bij het klachtenbureau van de verzekeraar. Ben je hierna nog steeds niet tevreden? Dan kun je een officiële klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Dit is een onafhankelijk instituut, dat problemen helpt op te lossen tussen consumenten en verzekeraars. In het uiterste geval kun je naar de rechter gaan. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons team Verzekeringen. Zij helpen je graag verder.

 

Nee, je bent dit niet verplicht. Veel verzekeraars werken samen met advocatenkantoren. Zij hebben onderling afspraken gemaakt over de prijzen, waardoor het voor de verzekeraar voordeliger is om een zaak bij zo’n advocatenkantoor neer te leggen. Maar voor jouw recht op vrije advocaatkeuze maakt dit geen verschil. Je mag dus ook zelf een andere advocaat kiezen. Mocht u vragen hebben neem dan contact op met ons team verzekeringen. Zij helpen u graag verder.

Nee, dit maakt in principe niets uit. Let wel op dat de verzekeraar een wachttermijn kan hanteren. Dit betekent dat de gebeurtenissen die binnen deze termijn plaatsvinden, niet zijn gedekt. Dit kunnen bijvoorbeeld de eerste drie maanden na het afsluiten van de rechtsbijstandverzekering zijn. Mocht u vragen hebben neem dan contact op met ons team verzekeringen. Zij helpen u graag verder.

Je mag als verzekerde niet zelf een advocaat inschakelen. Je mag wel zelf een advocaat kiezen.

Het is gebruikelijk dat je één keer per zaak een advocaat mag kiezen. Sommige verzekeraars nemen de zaak nadat je een eigen advocaat hebt gekozen, niet meer in behandeling. Het is daarom goed om dit te controleren voordat je de keuze maakt om een eigen advocaat te kiezen. Mocht u vragen hebben neem dan contact op met ons team verzekeringen. Zij helpen u graag verder.

Dit is afhankelijk van de verzekering die je hebt afgesloten. Normaal gesproken worden de kosten vergoed voor zover dit ‘normale, gebruikelijk en redelijke’ kosten zijn. Er zijn ook verzekeraars die een vast maximum bedrag hanteren.

Het is gebruikelijk dat je één keer per zaak een advocaat mag kiezen. Sommige verzekeraars nemen de zaak nadat je een eigen advocaat hebt gekozen, niet meer in behandeling. Het is daarom goed om dit te controleren voordat je de keuze maakt om een eigen advocaat te kiezen. Mocht u vragen hebben neem dan contact op met ons team verzekeringen. Zij helpen u graag verder.

Nee dit mag niet altijd. Je mag in ieder geval in de volgende twee situaties zelf een advocaat kiezen: 1. Als zowel jij als de tegenpartij een rechtsbijstandverzekering hebben afgesloten bij dezelfde verzekeraar, of, 2. Als er sprake is van een gerechtelijke of administratieve procedure.

Dit recht houdt in dat een rechtsbijstandsverzekerde zelf een advocaat mag inschakelen om hem bij te staan in een geschil. De verzekeraar betaalt de kosten van de advocaat. Het recht op vrije advocaatkeuze geeft je de mogelijkheid om een eigen advocaat te kiezen die jouw zaak behandeld. Mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons team Verzekeringen. Zij helpen je graag verder.

Alle verzekeraars (zoals ARAG, DAS, Achmea, SRK) moeten zich houden aan de Europese Richtlijn 87/34/EEG en artikel 4:67 van de Wet op het financieel toezicht waarin staat opgenomen dat je in bepaalde situaties het recht hebt om een eigen advocaat te kiezen. Mocht u vragen hebben neem dan contact op met ons team verzekeringen. Zij helpen u graag verder.

Het sluiten van verzekeringen vindt tegenwoordig vaak online plaats. Voor verzekeraars is het belangrijk dat de verzekeringsvoorwaarden op de juiste manier van toepassing worden verklaard en beschikbaar worden gesteld aan de verzekerde. In deze FAQ leggen wij dit uit met behulp van een voorbeeld casus. Onze specialisten in het verzekeringsrecht adviseren jou graag over jouw specifieke casus.

 

 

Je kunt discussies of geschillen hierover voorkomen door vooraf in een aandeelhoudersovereenkomst afspraken te maken. Het is niet altijd leuk om hier vooraf over na te moeten denken, maar wel heel nuttig. Want alle aandeelhouders hebben mogelijk een probleem, als een van deze situaties zich voordoet. Voor inhoudelijk advies kun je contact opnemen met een van onze gespecialiseerde advocaten.

Verzekeraars nemen vaak in de polisvoorwaarden op dat de premie tijdens de looptijd van de verzekering eenzijdig mag worden gewijzigd. Het is dan ook verstandig om de geldende polisvoorwaarden nog eens te bekijken.

Je bent wettelijk verplicht om binnen alle redelijke grenzen alle maatregelen te nemen die tot voorkoming of vermindering van de schade kunnen leiden. Als je dit niet doet, dan kan jouw verzekeraar de uitkering verminderen met alle schade die hij daardoor lijdt.

Een verzekeraar is op basis van de tussen jullie gesloten verzekeringsovereenkomst gehouden om jouw schade te vergoeden wanneer zich een schadegebeurtenis heeft voorgedaan waarvoor dekking bestaat. Als jouw verzekeraar in deze situatie weigert uit te keren, dan komt hij zijn verplichtingen niet na.

Iedere verzekering heeft eigen polisvoorwaarden, waarmee duidelijk wordt op welke dekking jij mag rekenen. Twijfel je over het al dan niet bestaan van dekking?

Staat je vraag er niet bij, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Contact opnemen

Stel gerust je vraag aan ons

Heb je vragen over onze mogelijkheden of wil je graag vrijblijvend kennismaken? Neem dan telefonisch of per e-mail contact met ons op.

"*" geeft vereiste velden aan